Kegelisahanku hanya untuk sesaat sahaja…

Saturday, April 9, 2011

Anak Metropolitan


Satu, tiga... aku bermula 
Kehidupan anak muda di kotaraya 
Hari-hari ku mencari destinasi ini 
Seperti semua aku juga punya mimpi 

Namun kita berbeza 
Usia, harta, rupa, latar keluarga 
Hitam putih kehidupan sendiri menentukan 
Namun terlalu banyak kehitaman dalam kehidupanku 

Aku... aku lakukan apa perlu 
Hari ganti hari masa terus berlalu 
Bukan ku pinta kehidupan tak bererti 
Situasi yang menjerat tak bisa ku lari lagi 

Sampai bila, sampai bila nasib ku begini 
Bila ku mati, siapa peduli ? 
Inilah sehari dalam diari 
Anak metropolitan, di kotaraya ini 

Adakah hidupku satu gurauan 
Sekadar penuhkan pementasan 
Diriku tak perlu belas kasihan 
Bersendiri ku menyepi di sini 

Jangan kau cuba mendekati 
Kamu juga pentingkan diri sendiri 
Mengakulah ini realiti 
Yang lemah 'kan mati, gagah berlari 

Sedar tidak sedar, akulah sisa 
Dipandang hina tak pernah ku sangka 
Kais pagi, aku berdosa lagi 
Fikirku tak mungkin akan berlaku pada ku 

Temanku... semuanya dikejar, diburu 
Lambat laun tersungkur juga satu persatu 
Bila-bila saja masanya 'kan tiba 
Aku juga menjadi lelaki diburu 

Mengimbas sekias semalam 
Anak kecil masa depan cerah menjadi malap 
Takdirnya di dalam diari 
Anak metropolitan ku bersendiri lagi 

Sehari di dalam diari 
sebuah kehidupan di metropolitan 
Sepuluh tahun pengalaman 
Anak jalanan juga punya prinsip dan pegangan 
Inilah dia syarat pertama 
Jika gua tak kacau lu, lu jangan kacau gua 

Apa jua kau berkata 
Beranilah juga tanggung risikonya 
Aku masih muda, umur dua tiga 
Jangan kerana mulut badan binasa 

Dan janganlah kau cuba menyekat dan beri nasihat 
Kerna mungkin kini masanya sudah terlewat 
Biarku dengan caraku nanti hidup kau juga akan tidak menentu 
Walaupun apa kau fikirkan 

Aku masih menaruh sedikit harapan 
Agar diari lebih bererti 
Anak metropolitan tak perlu berdosa lagi 

1 comment: